بازاریابی اینترنتی یکی از اصلی ترین کارهای یک وبمستر می باشد. هر کسب و کار اینترنتی اگر می خواهد موفق شود باید بتواند اقدامات مثبتی را برای سایت خود انجام دهد. دوستای خوبم این مقاله توسط فرشاد حیدری نوشته شده است و اگر من بخواهم آموزش بازاریابی اینترنتی بدهم به اینصورت شروع میکنم که به نظرم این مهارت را به دو بخش باید تقسیم کرد.

بخش اول : ابزارهای بازاریابی اینترنتی

بخش دوم : استراتژی های بازاریابی اینترنتی

خب برویم سراغ بخش اول یعنی ابزارهای بازاریابی اینترنتی

خب برویم سراغ بخش اول یعنی ابزارهای بازاریابی اینترنتی

این بخش همیشه برای همه جذاب بوده است. کار کردن با ابزارهای این کار بسیار هیجان انگیز است. من همیشه در سایت سودینو تست کردم.وقتی یک ابزاری را آموزش می دهم استقبال از آن بی نظیر است. اگر شما هم جزء چند هزار اعضای سایت سودینو هستید قطعا می دانید که یک ویدئو آموزشی خیلی جذاب و کاربردی در سایت سودینو وجود دارد با نام اینکه چگونه بهترین ابزارهای بازاریابی اینترنتی را پیدا کنیم؟ اگر این فیلم آموزشی را تا امروز مشاهده نکردید به شما توصیه میکنم که خواندن این مقاله را متوقف کنید و همین الان این ویدئو کاربردی را مشاهده کنید. چند هزار نفر این ویدئو را دیده اند. توصیه میکنم شما هم توی این مسیر از سایرین جا نمانید!

اگر موافق باشید من برای شما ابزارهای بازاریابی اینترنتی را دسته بندی میکنم

ابزارهای سئو

ابزارهای محتوا

ابزارهای شبکه های اجتماعی

ابزارهای آنالیز و اطلاعات وب سایت و افزایش نرخ تبدیل

ابزارهای ایمیل مارکتینگ

ابزارهای تبلیغات کلیکی

ابزارهای یکپارچه سازی بازاریابی

حالا نوبت بخش دوم یعنی استراتژی های بازاریابی اینترنتی است

من همیشه عاشق این بخش هستم. اکثر دوستانی که با من در ارتباط هستند عاشق ابزارها هستند. اما من بیشتر از اینکه بخواهم ذهنم را درگیر ابزارها کنم ذهنم را درگیر استراتژی ها و سناریوهای بازاریابی میکنم. برای جذب ترافیک (بازدید سایت) و برای تبدیل ترافیک، ابزارهای مختلفی وجود دارد اما باید این را بدانید که شما زمانی می توانید از این ابزارها بهره ببرید که بدانید دقیقا هدفتان چیست؟ چه نتیجه ای می خواهید بگیرید؟ و باید دقیقا بدانید که چگونه از این ابزارها باید استفاده کنید. این ابزارها به خودی خود برای شما معجزه نمی کنند. این هنر شما است که بتوانید از این ابزارها به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

برای استراتژی بازاریابی باید:

برای استراتژی بازاریابی باید:

هدفتان را مشخص کنید

پیامتان را باید مشخص کنید

رسانه هایی که قرار است از آنها استفاده کنید را مشخص کنید

نحوه ارائه در هر رسانه یا ابزار را باید مشخص کنید

نتایجی که از فعالیتتان قرار است حاصل شود را باید پیش بینی کنید

بیشتر بخوانید: چگونه یک طرح تجاری برای کسب و کار بنویسیم؟ – بخش ۳

سپس باید نتایج بدست آمده را بررسی و مقایسه کنید

اگر جایی اشکالی مشاهده کردید، اشتباهی کردید آن را اصلاح کنید و مجددا اقدام کنید

هدف بسیار مهم است. اینکه دقیقا چه می خواهید بسیار ضروری است. یک زمانی هدف فقط ترافیک است. یک زمانی هدف میزان ماندگاری بیشتر بازدیدکننده در صفحه است. یک زمانی هدف افزایش نرخ کلیک (نرخ گشت و گذار) در سایت است. یک زمانی هدف تکمیل کردن یک فرم توسط بازدیدکننده است. یک زمانی هدف بررسی و تست رفتار بازدیدکننده بین صفحان خاص است. یک زمانی هدف فروش است. یک زمانی هدف پیدا کردن اعضای جدید است. یک زمانی هدف درگیر کردن مخاطبان قدیمی سایت است. یک زمانی هدف فروش اول به اعضای سایت است. یک زمانی هدف فروش مجدد به مشتریان است. یک زمانی هدف یک مسابقه است. یک زمانی هدف نظرسنجی است. یک زمانی هدف افزایش اعتبار است و…

این خیلی مهم است که قبل پیاده سازی یک کمپین بازاریابی اینترنتی بدانید دقیقا چه می خواهید. شما باید یک سناریو نویس خبره باشید. نوشتن سناریو یک هنر است.

اینکه کمپین شما از کجا شروع شود و به کجا ختم شود؟

کمپین شما قرار است چند مرحله داشته باشد؟

در هر مرحله باید از چه ابزارهایی استفاده کرد؟

در هر مرحله باید چه اقداماتی انجام داد؟

کمپین چند روز است؟

از همه مهم تر این است که مخاطبان ما چه افرادی هستند؟

سن، جنسیت، تحصیلات، محل جغرافیایی، میزان درآمد و …

محصول و خدمات شما دقیقا چه نیازی را برطرف می کند؟

آیا می دانید بیشترین دغدغه و بیشترین کمبود مخاطبان شما چیست؟

محصولات و خدمات شما قرار است که چگونه زندگی افراد را بهتر کند؟

شما با توجه به این اطلاعات باید برای کمپین های بازاریابی اینترنتی خود یک سناریو بنویسید. بخشی که بسیار برای من دوست داشتنی است همین سناریو نوشتن است. من تمرکز خودم را برای روی سناریوها گذاشتم. سناریوهای من به صورت مستقیم و غیرمستقیم است. شما برای سایتتان سناریو دارید؟

سخن آخر

تجربه شخصی من نشان داده است که اهمیت سناریو ها بسیار بیشتر از ابزارها است. البته هم ابزارهای بازاریابی اینترنتی مهم هستند و هم استراتژی های بازاریابی مهم هستند. اما این را بدانید که ابزارها به خودی خود نمی توانند برای شما کاری انجام دهند.چرا این مقاله نوشته شد؟ برای اینکه خیلی از شما دوستای عزیزم ذهنتان را درگیر ابزارها می کنید بدون آنکه توجه به سناریو داشته باشید. امیدوارم بعد از خواندن این مقاله شما هم به فکر سناریو های خود باشید. شما هم بتوانید از این ابزارها نهایت استفاده را ببرید. داشتن فکر بازاریابی به همراه مهارت استفاده از این ابزارها در کنار هم است که می تواند نتایج فوق العاده ای را برای شما رقم بزند.