در کسب و کار اینترنتی، زنجیره ای از مراحل اثبات شده وجود دارد که شما می توانید برای تضمین موفقیتتان هنگام راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی از آنها الگوبرداری کنید. من سالهای زیادی در زمینه کسب و کار اینترنتی فعالیت داشتم و طعم شکست و پیروزی را بارها چشیده ام و به نکات بسیار ارزشمندی رسیده ام. در کسب و کار اینترنتی یک سری اصولی وجود دارد که همیشه پابرجا هستند و اگر این اصول را رعایت کنید موفق خواهید شد. من افراد زیادی را دیدم که تجارت موفقیت آمیزی را با انجام کارهای زیر شروع کردند و گسترش دادند:
۱- برای شروع کسب و کار اینترنتی ، یک نیازمندی را پیدا کنید و آن را برطرف کنید.
۲- کپی برداری معاملات موفق.
۳- وب سایت کسب و کار اینترنتی خودتان را راه اندازی کنید.
۴- از موتورهای جستجو برای تحریک بازدیدکنندگان به سایت خود استفاده کنید.
۵- یک اعتبار تخصصی برای خود ایجاد کنید.
۶- تبدیل بازدیدکننده به مشتری از طریق ایمیل مارکتینگ.
۷- درآمد خود را از طریق تشویق مشتری به خرید بیشتر و فروش های همراه با پشتیبانی افزایش دهید..

فرقی نمی کند که شما یک کاربر اینترنتی مبتدی هستید و یا یک کارآفرین اینترنتی باتجربه هستید ، هرکسی می تواند با استفاده از فرآیندی که در این مقاله بهش میپردازم سود ببرد.

گام هایی برای شروع و استارت کسب و کار اینترنتی

گام شماره ۱ : برای شروع کسب و کار اینترنتی ، یک نیازمندی را پیدا کنید و آن را بر طرف کنید.

اشتباهی که خیلی از دوستان زمان شروع یک کسب و کار اینترنتی مرتکب می شوند این هستش که اول دنبال این میگردند که چه محصولی بفروشند و بعدش میروند سراغ اینکه در چه بازاری بفروشند. دوستای خوبم برای اینکه شما بتوانید شانس پیروزی خودتان را در کسب و کار اینترنتی افزایش دهید باید دنبال یک بازار باشید. یعنی به اینصورت عمل کنید که قبل از هر چیز یک بازار رو باید شناسایی کنید. خیلی از مردم برای رفع مشکلات خودشان ، برای حل مسئله خودشان جستجو می کنند اما نتایج قابل قبولی را پیدا نمی کنند. شما باید این دسته از مردم را شناسایی کنید.
در شبکه های اجتماعی ، در تالارهای گفتگو جستجو کنید و ببینید مردم به دنبال چه چیزهایی هستند؟ چه سوالاتی دارند؟
یافتن بازار از طریق جستجوهایی که مردم در اینترنت انجام میدهند. ببینید که مردم در اینترنت بیشتر چه عباراتی رو جستجو می کنند و دنبال چه چیزهایی هستند؟ اگر خاطرتان باشد در مقاله کسب و کار اینترنتی را اصولی راه اندازی کنید من یک ابزار بسیار مفید به شما معرفی کردم که می توانید متوجه بشوید که مردم چه عباراتی را بیشتر جستجو می کنند.

کسب و کار اینترنتی بهینه شده راه اندازی کنید

در کسب و کار اینترنتی الزامی وجود ندارد که شما دنبال یک بازار جدید باشید و یا اینکه دنبال یک ایده جدید کسب و کار اینترنتی باشید. می توانید مدل بهینه شده یک کسب و کار اینترنتی را که قبلا وجود داشته را راه اندازی کنید.مثلا یک سایت در زمینه خرید و فروش خودرو می باشد. شما می توانید این سایت را بررسی کنید، رقبایی که در این زمینه هستند را بررسی کنید، نقاط قوت و ضعفشان را بررسی کنید و یک کار با کیفیت تر و کمی خلاقانه تر انجام دهید.

گام شماره ۲ : کپی برداری معاملات موفق

دوستان یک معامله اثبات شده ای به نام کپی معامله ها وجود دارد! یعنی از زمان فرآیند فروش توسط شما تا زمانیکه به لحظه خرید کردن بازدیدکنندگان از سایت برسد را باید در نظر بگیرید.
قبل از اینکه به این فرآیند اشاره کنم باید به شما تذکر بدم که شما اگر هزاران مقاله آموزشی هم بخوانید و آگاهی و اطلاعات خودتان را افزایش دهید تا زمانی که اطلاعات را بر روی یک کاغذ ننویسید و از آنها در کارتان به صورت عملی استفاده نکنید به هیچ عنوان نمی توانید موفق باشید. پس توصیه میکنم همین الان یک کاغذ و قلم بردارید و از همین مقاله شروع کنید نکته برداری کنید و از موارد گفته شده در این آموزش در کسب و کاری که می خواهید راه اندازی کنید الگوبردرای کنید.

۱- تیتر محصول شما باید یک تیتر قانع کننده باشد. باید یک عنوان مهم و برجسته باشد تا تلنگری به علاقه مندان وارد کند.
۲- مشکلاتی که محصول شما می تواند برطرف کند را بنویسید. باید دقیقا به این بپردازید که بازدیدکننده با خرید از شما کدام مشکلش حل می شود.
۳- شما باید به عنوان یک متخصص خودتان را معرفی کنید. مردم باید بدانند که شما آمده اید تا یک مسئله را حل کنید. این حل مسئله می تواند از طریق محصول شما باشد یا خدمتی که ارائه می کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه یک طرح تجاری برای کسب و کار بنویسیم؟ – بخش ۳

۴- از کسانی که از شما خرید می کنند تشکر کنید. بعد از اینکه شخصی متقاعد شد و از سایت شما خرید کرد ، در یک تماس جداگانه از آن فرد تشکر کنید. (تاثیر فوق العاده ای در ذهن خریدار دارد)
۵- در بند ۲ گفتیم که باید به بازدیدکنندگان بگویید که محصول شما چه مشکلی از آنها را حل می کند ، حالا علاوه بر اینکه به این مورد اشاره می کنید ، باید به این نکته هم بپردازید که محصول شما چگونه می تواند برای خریدار مفید باشد. در بند دوم آمدیم گفتیم که محصولمان باعث می شود که شما از خطرات در امان بمانید و در اینجا آمدیم گفتیم که چه سودهایی برای شخصی که از محصول ما استفاده می کند دارد.
۶- یک تضمین قوی را برای محصولات داشته باشید. محصولات خودتان را ضمانت کنید. اگر به کیفیت کارتان اطمینان دارید حتما کالا را ضمانت کنید و در صفحه محصول هم به این ضمانت اشاره کنید.
۷- استراتژی بازاریابی شما باید به گونه ای باشد که به حس فوریت و ضروری بودن حتما اشاره کنید. به بازدیدکننده بگویید که تا الان داشته به خاطر عدم حل مشکلش ضرر میدیده و حالا اگه همین امروز خرید کند یک روز کمتر ضرر می کند و عواملی را بیان کنید تا حس فوریت خرید محصول در بازدیدکنندگان افزایش یابد.
۸- برای فروش محصول سوال کنید. در سراسر فرآیند کپی برداری معاملات شما باید به این موضوع دقت کنید که محصولات یا خدمات شما به طور منحصر به فردی قادر به حل مشکلات مردم یا بهتر کردن زندگی آنها هستش. مثل مشتریان فکر کنید و بپرسید که چه چیزی در این محصول وجود دارد که من باید برای بدست آوردن آن بهایی را بپردازم
توجه داشته باشید که باید پاسخ مناسبی برای این ۸ مورد داشته باشید. باید قبل از اینکه کسب و کار اینترنتی خودتان را راه اندازی کنید پاسخ مناسبی برای این ۸ موردی که اشاره کردم داشته باشید.

گام شماره ۳ : وب سایت کسب و کار اینترنتی خودتان را طراحی کنید

بسیار عالی! تا به اینجای کار شما بازار و محصول خودتان را مشخص کردید و فرآیند فروش را در سایت ترسیم کردید. حالا باید برویم سراغ طراحی سایت برای شروع کسب و کار اینترنتی، یادتان نرود که سایت شما باید ساده باشد. شما کمتر از ۵ ثانیه برای بدست آوردن توجه مردم فرصت دارید ، در غیر اینصورت آنها از سایت شما خارج می شوند و هرگز به سایت شما سر نمی زنند!

چند نکته مهم :

  • سایت شما باید یک یا چند فونت ساده داشته باشد.
  • پس زمینه سایت شما باید سفید باشد.
  • رابط کاربری سایت شما باید بسیار ساده و سریع باشد.
  • گرافیک سایت شما باید ساده باشد تا حرفه ای تر به نظر برسد.
  • از مقالات ، فیلم ، صوت ، ایبوک در سایت استفاده کنید.
  • حداقل یک پیشنهاد opt-in یا landing page در سایت قرار دهید تا بتواند ایمیلهای مخاطبان هدف را جمع آوری کنید.
  • فرآیند خرید کردن را در سایت آسان کنید. کاربران باید با حداقل کلیک بتوانند محصول را خریداری کنند.
  • سایت شما ویترین کسب و کار شما می باشد ، پس ظاهر سایت را بر اساس مشتری دوست بسازید.

گام شماره ۴ : از موتور جستجو برای تحریک خریداران به سمت سایت خود استفاده کنید.

دیگر امروز همه افراد، چه مبتدی و چه حرفه ای به اهمیت سئو پی برده اند. اگر می خواهید اهمیت سئو را در کسب و کارهای ایرانی بدانید توصیه میکنم مقاله بهینه سازی سایت در روند سودآوری سایتهای موفق ایرانی را مطالعه کنید.
از طریق موتورهای جستجو شما می توانید به دو طریق افرادی را جذب سایت خود کنید.
اولین حالت با استفاده از پرداخت به ازای هر کلیک تبلیغاتی می باشد. روش پرداخت به ازای هر کلیک آگهی تبلیغاتی ساده ترین راه برای بردن ترافیک به یک سایت می باشد. دو مزیت : اولا، PPC ads در صفحات جستجو فورا نشان داده می شوند ثانیا PPC ads به شما اجازه آزمایش کلید واژه ها ی مختلف را می دهد. نه تنها شما ترافیک فوری می گیرید بلکه شما می توانید از PPC ads برای کشف بهترین کلید واژه استفاده کنید. البته در شرایط فعلی بنا به دلایلی فعلا این روش در ایران جوابگو نمی باشد.
دومین حالت هم بهینه سازی سایت برای گوگل می باشد. مهارت و یا علم سئو روز به روز در حال تغییر و تحولات می باشد و شما باید متناسب با تغییرات روز سئو پیش بروید اما چیزی که در سئو هیچ وقت تغییر نمی کند تولید محتوای باکیفیت می باشد. به نظر من یک سایت باید بیشترین بودجه تبلیغاتی خودش را اختصاص بدهد به سئو و تولید محتوای با کیفیت، چون تولید محتوای باکیفیت یکی از ستون اصلی بازاریابی جاذبه ای inbound marketing می باشد و درصد جذب بالایی را در تبدیل بازدیدکننده به مشتری به خودش اختصاص می دهد.

گام شماره ۵ : یک اعتبار تخصصی برای خود ایجاد کنید

مردم در اینترنت به دنبال چه چیزی هستند؟ به دنبال اطلاعات هستند. محتوا تولید کنید و در اختیار سایتهای دیگر قرار دهید. من قبلا هم درباره نوشتن پست مهمان برای شما مطلب نوشتم اما با توجه به اهمیت این موضوع ، یک اشاره کوچک هم به این موضوع می کنم. حتما مشاهده کردید که برخی از سایتها بخشی دارند به نام پست مهمان ، کافیه مقاله بنویسید و در اختیار این سایتها قرار دهید تا آنها مقاله شما را در سایتشان قرار دهند.
این وسط یک سری نکاتی باقی میماند. وقتی مقاله می نویسید و در اختیار یک سایت دیگر قرار می دهید حتما ذکر کنید که لینک منبع مقاله را لینک سایت شما قرار دهند. تاکید کنید که لینک شما به صورت فالوو باشد. ترجیحا مقاله خودتان را در اختیار سایتهایی قرار دهید که موضوع آنها مرتبط با کسب و کار شما باشد. با اینکار هم اعتبار خودتان را به عنوان یک متخصص نشان می دهید و هم اینکه چون یک لینک دریافت کردید باعث می شود که برخی از افرادی که در آن سایت ، مقاله شما را می خوانند بر روی لینک منبع کلیک کنند و وارد سایت شما شوند و هم اینکه چون لینکی که دریافت کردید به صورت فالوو می باشد، یک رای مثبت از گوگل دریافت میکنید و اعتبار سایت شما از نظر گوگل هم با اینکار افزایش پیدا می کند و همین مسئله می تواند در روند بهینه سازی سایت شما کمک زیادی کند.

گام شماره ۶: تبدیل بازدیدکننده به مشتری از طریق ایمیل مارکتینگ

وقتی یک لیست ایمیل را می سازیم، یکی از ارزشمندترین دارایی های کسب و کار آنلاین می باشد. مشتریان و مشترکان شما به شما اجازه می دهند تا به آنها یک ایمیل ارسال کنید. به این معنی که:

  • شما به آنها چیزی را که نیاز دارند، ارائه می کنید.
  • روابط مادام العمر را با آنها ایجاد می کنید.
  • واکنش آنها، ۱۰۰ درصد قابل اندازه گیری است.
  • بازاریابی از طریق ایمیل نسبت به تبلیغات چاپی، تلویزیون، یا رادیو ارزان تر و کارآمدتر است، زیرا تا حد زیادی هدفمند است.

گام شماره ۷: درآمد خود را از طریق تشویق مشتری به خرید بیشتر و فروش های همراه با پشتیبانی افزایش دهید.

دوستای خوبم این بخش رو خیلی دقت کنید. این بخش بسیار مهم می باشد.
یکی از مهم ترین استراتژی های بازاریابی اینترنتی، توسعه ارزش مشتری در طول استفاده از خدمات شما می باشد. در صورتیکه روابط خودتان با مشتریان را ادامه دهید، حداقل ۳۶ درصد افرادی که یکبار از شما خریداری کرده اند مجدداً از شما خرید خواهند کرد.
به مراتب بستن فروش اول، سخت ترین قسمت ، در کنار پرهزینه ترین قسمت می باشد. پس از فروش ، همراه با پشتیبانی و ترغیب به خرید بیشتر ، به منظور وادار کردن مشتریان به خرید مجدد از موارد زیر استفاده کنید :

  • محصولاتی را پیشنهاد دهید که خرید اصلی ، آنها را تکمیل می کند.
  • کوپن های وفاداری الکترونیک را بفرستید که آنها در بازدید بعدی خود بتوانند از آنها استفاده کنند.
  • محصولات مربوطه را در صفحه ” تشکر” خود بعد از خرید، پیشنهاد دهید.
  • به مشتریان خود برای وفاداری آنها پاداش دهید و آنها حتی وفادارتر هم خواهند شد.

صحبت پایانی

اینترنت خیلی سریع تغییر می کند اما اصول چگونگی شروع و رشد یک کسب و کار اینترنتی موفق بطور کلی تغییر نخواهد کرد. اگر به تازگی یک کسب و کار اینترنتی را راه اندازی کرده اید، به این مراحل پایبند باشید. اگر شما مدتی هستش که یک کسب و کار اینترنتی دارید اما موفق نبودید، یک بررسی سریع انجام دهید و ببینید آیا مرحله ای وجود دارد که نادیده گرفته اید ، یا هرگز آن کار را در مذحله اول انجام نداده اید. شما نمی توانید در مورد این اصول اشتباه کنید. یک روز هم که زودتر کسب و کار اینترنتی خودتان را راه اندازی کنید امکان دارد یک روز زودتر به درآمد دوست داشتنی خود برسید.