آیا می شود صحبت های پراکنده را متمرکز تر و دقیق تر در یک جا نوشت؟ یک کار آفرین می گوید: تا چیزی نوشته نشود وجود نخواهد داشت.

از طرف دیکر از آن جا که بیشتر مواقع، افراد خوش فکر و دارای ایده های ارزشمند به طور معمول سرمایه ی کافی برای تحقق ایده های خود در دست ندارند، لازم است ایده های خود را بر روی کاغذ نوشته و آن را در قالب یک طرح تجاری منسجم ارایه نمایند، تا هم ایده های خود را بر روی کاغذ نوشته و آن را در قالب یک طرح تجاری منسجم ارایه نمایند، تا هم ایده های ذهنی خود را انتقال دهند و هم ریسک این کار را در ذهن سرمایه گذار کم کنند، بدین طریق سرمایه دار متمایل به انجام سرمایه گذاری می شود.

طرح تجاری (Business Plan ) عبارت است از یک طرح که آینده و توسعه ی یک کسب و کار را معین می کند و اغلب یک دوره ی چند ساله را در بر می گیرد.

انتخاب شغل و شروع یک کسب و کار ، یک هدف بلند مدت به شمار می رود و نمی توان هر از چند گاهی آن را عوض نمود، اما به نظر می رسد تخصیص مدت زمانی برای تفکر و مطالعه درباره ی شغل مورد نظر و تنظیم یک برنامه ی دقیق که تمام جوانب امر در آن لحاظ شده باشد، ضروری به نظر می رسد. نتایج مطالعات نشان می دهد افرادی که بدون طرح تجاری اقدام به کار می کنند در مقابله با مشکلات و افت و خیز های جامعه توان کمتری دارند؛ چرا که از سیاست های کاری شغل خود بی خبر می باشند و احتمال ورشکستگی و عدم موفقیتشان زیاد است؛ در عوض افرادی که در ابتدای کار یک استراتژی سنجیده و پایدار در پیش می گیرند، کمتر در معرض حوادث نا خواسته قرار می گیرند.

به عنوان مثال در کشورمان هر روز شاهد ثبت و شروع به کار شرکت های خرده پای زیادی هستیم؛ اما این شرکت ها به دلیل عدم توان مقابله با وقایع ناخواسته، خیلی زود منحل می شوند. با توجه به این مطالب و نتایج تجربیات مشابه، مطالعه و تدوین یک برنامه  تحت عنوان طرح تجاری برای هر نوع کسب و کار و حرفه ای ضروری و لازم می باشد.

مزایای طرح تجاری

تمام مراحل برنامه ریزی تجاری، کارآفرین را مجبور می کند تا تمام زوایای پروژه ی اقتصادی را تحلیل کند و برای مشکلات احتمالی، راه کارهای مناسبی در نظر بگیرد. بنابراین برنامه ریزی تجاری به کارآفرین کمک می کند تا از شکست رهایی یابد. یک محقق می گوید: اگر پروژه اقتصادی شما بسیارکم درآمد باشد، برنامه ی تجاری دلیل آن را بیان می کند و از پرداخت هزینه ی سنگین شکست جلوگیری می کند. اگر یک تجارت بد فرجام را از ابتدا آغاز کنیم، بسیار ارزان تر تمام خواهد شد، تا زمانی که خود بخواهیم با تجربه دلایل شکست را دریابیم.

برنامه ی تجاری، هم برای کارآفرین و هم برای منابع مالی و سرمایه گذاران، سودهای دیگری هم دارد که آن را می خوانند و پروژه ی اقتصادی را ارزیابی می کنند.

به طور خاص، برنامه ی تجاری برای کارآفرین مزایای زیر را دارد:

– زمان، تلاش، پژوهش و انضباط لازم در تهیه یک برنامه ی تجاری کارآفرین را مجبور می سازد که به پروژه ی اقتصادی هدفمندانه تر و دقیق تر نگاه کند.

– تحلیل های رقابتی مالی و اقتصادی که در برنامه ی تجاری وجود دارد کارآفرین را مجبور می سازد که به فرضیات موفقیت پروژه ی اقتصادی هدف مندانه تر نگاه کند.

بیشتر بخوانید: چگونه یک طرح تجاری برای کسب و کار بنویسیم؟ – بخش ۳

– از آنجا که باید در برنامه ی تجاری به تمام زوایای پروژه ی اقتصادی توجه شود، کارآفرین راه کارهای عملکردی و نتایج قابل انتظار را برای ارزیابان خارج، تهیه و امتحان می کند.

– در برنامه ی تجاری اهداف را می سنجد و معیارهای سنجشی برای مقایسه ی پیش بینی ها و نتایج واقعی را فراهم می کند.

– برنامه ی تجاری تکمیل شده، یک ابزار ارتباطی برای منابع مالی خارجی است. هم چنین ابزاری برای راهنمایی پروژه ی اقتصادی به سوی موفقیت است.

برنامه ی تجاری برای تأمین کنندگان منابع مالی، مزایای زیر را دارد:

– برنامه ی تجاری برای منابع مالی، پتانسیل بازار را به دقت بیان می کند و برای به دست آوردن قسمتی از آن بازار راه هایی ارایه می دهد.

– با استفاده از بیلان های مالی احتمالی، برنامه تجاری توضیح می دهد که آیا این پروژه اقتصادی نیاز به دریافت وام دارد یا سود ویژه ی خالصی دارد

– برنامه، خطرات بحرانی و موارد مهم را با بحث های موشکافانه مشخص می کند و شانس موفقیت پروژه ی اقتصادی را افزایش می دهد.

– با نگاه کلی به پروژه، برنامه ی تجاری دید کامل و فشرده ای از اطلاعات لازم برای ارزیابی مالی و تجاری در اختیار منابع مالی قرار می دهد.

این مقاله شامل چهار بخش دیگر هم می باشد. از لینکهای زیر مشاهده کنید.