NFT چیست؟

کلمه NFT مخفف non-fungible token (توكن غير قابل تعویض) است. تعویض پذیری به سادگی به عنوان توانایی یک آیتم برای جایگزینی با یک مورد مشابه دیگر” تعریف می شود . به منظور فهم بهتر به وسایل خود مانند تلفن، لپ و تاپ، صندلی فکر کنید. هر چیزی که می توانید در eBay بفروشید در دسته موارد غیر قابل تعویض قرار می گیرد.
NFTها توکن های دیجیتالی هستند که در قالب یک قرارداد هوشمن» روی بلاک چین ذخیره می شوند .این توکن ها می توانند برای نشان دادن مالكيت بسیاری از چیزها، از جمله هنر، ویدئوها، موسیقی، نام domain ها، تجربیات مجازی و حتی اشیاء دنیای واقعی استفاده شوند. هنگامی که یک NFT بر روی بلاک چین قرار می گیرد، از یک امضای دیجیتال منحصر به فرد استفاده می شود . این بدان معناست که تنها یک امضا می تواند مالك هر NFT واحد باشد .این کار باعث منحصر به فرد شدن NFT میشود.

معرفی جامع و کامل دنیای NFT (قسمت اول)

طرز کار NFT ها چگونه است؟

NFT ها با ارزهای دیجیتال از طریق یک بازار خرید و فروش می شوند . اكثرNFT ها در قراردادهای هوشمند در بلاک چین اتریوم با استفاده از استاندارد “۷۲۱-ERC ذخیره می شوند .اتریوم یک ارز دیجیتال قدیمی است که پس از بیت کوین در رتبه دوم قرار دارد. بلاک چین اتریوم یک دفتر عمومی غیرمتمرکز است که جزئیات تمام تراکنش ها را در شبکه خود ذخیره و تأیید می
کند . هنگامی که شما یک NFT را با استفاده از اتریوم خريد و فروش می کنید، بلاک چین مالك فعلی آن و همچنین همه ، صاحبان قبلی را پیگیری میکند.
غیرمتمرکز بودن باعث میشود NFT ها در بلاک چین در سرور هیچ شخصی ذخیرد نشوند .سوابق مالكيت تمام NFT ها در بسیاری از سرورها و رایانه ها در سراسر جهان ذخیره می شود که به آنها گره” گفته می شود . این امر کلاد برداری را عملا غیرممکن می کند

معرفی جامع و کامل دنیای NFT (قسمت اول)

NFT ها چه تفاوتی با ارزهای دیجیتال دارند؟

NFT ها و ارزهای دیجیتال در یک راستا هستند، اما یکسان نیستند. با وجود اینکه NFT ها و ارزهای دیجیتال خاص اساسا روی بلاکچین های يكسان ذخیره می شوند اما تفاوت در اینجاست که ارزها قابل تعویض هستند .شما می توانید یک اتریوم را با اتریوم دیگر تعويض کنید و ارزش آن يکسان خواهد بود. NFTها متفاوت هستند زیرا هر NFT دارای یک امضای دیجیتال منحصر به فرد در بلاک چین است . به همین دلیل، هر NFT در نوع خود بی نظیر است و می تواند ارزش کاملا متفاوتی داشته باشد.

منظور از “رمز گذاری” در NFT چیست؟

رمزگذاری معمولا به فرآیند انتشار منحصر به فرد یک اثر هنری دیجیتال یا کالکشن بر روی بلاک چین برای اولین بار اشاره دارد که آن را قابل خرید می کند. از نظر فنی، رمزگذاری یک NFT زمانی که برای اولین بار در لیست فروش قرار می گیرد، انجام نمی شود. به دلیل هزینه های مربوط به رمزگذاری، هنرمندان اغلب از فرایندی به نام «رمزگذاری کند2) استفاده می کنند. وقتی یک اثر هنری با استفاده از این روش در لیست فروش قرر میگیرد، تا زمانی که خریداری نشود، در واقع رمزگذاری نمی شود . سپس خریدار هزینه مربوط به تراکنش رپرای رمزگذاری آن به کیف پول خود می پردازد.

معرفی جامع و کامل دنیای NFT (قسمت اول)

حق امتیاز NFT چیست و چه سودی برای هنرمند یا سازنده دارد؟

حق امتیاز NFT ، پرداخت های خودکاری است که نویسنده ایجاد کرده تا از فروش در بازار ثانویه انجام شود. هر بار که معامله ای برای یک NFT انجام می شود، قرارداد هوشمند اطمینان حاصل می کند که یک سهم از پیش تعیین شده از سود به دست هنرمند با سازنده می رسد. به صورت استاندارد 5 تا 10 % به عنوان حق امتیاز ها در نظر گرفته می شود، اگرچه این مقدار کاملا به سازنده بستگی دارد. این روش جدید برای توزیع عادلانه حق امتیاز است و به طور خودکار مزایای زیادی برای هنرمندان و سازندگانی که معمولا فقط از اولین فروش آثار هنری خود سود می برند، فراهم می کند.

بیشتر بخوانید: برای ابزارهای بازاریابی اینترنتی خود، استراتژی دارید؟

مجموعه NFT چیست؟

کالکشن NFT به زبان ساده مجموعه ای از NFT ها در یک پروژه خاص هستند.

با استفاده از لینک های زیر میتوانید مجموعه NFT های با رتبه برتر را در Opensea و CoinMarketCap مشاهده کنید.

Opensea NFT Ranking
CoinMarketCap NFT Collections

معرفی جامع و کامل دنیای NFT (قسمت اول)

Opensea چیست؟

OpenStainاولین و بزرگترین بازار نظير به نظر برای دارایی های کریپتو امانت eBay برای دارایی های کریپتو) است که شامل کلکسیون ها، آیتم های بازی و سایر کالاهای مجاری است که توسط بلاک چین پشتیبانی می شود . در opensea هر کسی می تواند با استفاده از قراردادهای هوشمند، این آیتم ها را بخرد یا بفروشد. OpenSea.io
در ارائه اطلاعات متریک در مورد مجموعه های NFT به مصرف کنندگان ، بسیار خوب انجام وظیفه میکند. آنها اطلاعاتی مانند تاریخ ایجاد، پیشنهادات و حجم فروش را ارائه می دهند این به مصرف کنندگان کمک می کند تا هنگام خريد NFT تصمیمات آگاهانه بگیرند.
در زیر نمونه ای از فهرست NFT در opensea آورده شده است.

معرفی جامع و کامل دنیای NFT (قسمت اول)

معرفی جامع و کامل دنیای NFT (قسمت دوم)