آیا می دانید که دلیل شکست بیشتر کسب و کار اینترنتی چیست؟ دلایل مختلفی دارد. اما من به یکی از مهمترین دلایل شکست یک کسب و کار اینترنتی می خواهم اشاره کنم تا دید شما نسبت به راه اندازی کسب و کار اینترنتی صحیح شود و توصیه هایی را به شما بگویم که شما هم با شکست مواجه نشوید.

یک دلیل مهم شکست یک کسب و کار اینترنتی

سایت سودینو با موضوع آموزش کسب و کار اینترنتی هستش و خوب خیلی طبیعی هستش که افرادی که علاقه مند هستند تا یک کسب و کار اینترنتی را راه اندازی کنند با من در تماس هستند. متاسفانه یک دیدگاه اشتباه مشترک را در بین تمام این دوستان می بینم. اغلب این عزیزان در رویای این هستند که یک وب سایت مثل دیجیکالا راه اندازی کنند. من یک سوالی از این دوستان می پرسم ! چرا مردم باید از یک سایت مثل دیجیکالا خرید نکنند و از سایت شما خرید کنند؟

شما باید یک وجه تمایز داشته باشید تا کسانی که می خواهند خرید اینترنتی انجام دهند ، سایت شما را انتخاب کنند. دقیقا یکی از دلایلی اصلی که دیگران ترغیب بشوند تا از شما خرید کنند وجه تمایز می باشد. شما چه برتری نسب به رقبایتان دارید؟

به این سوالات پاسخ دهید

  1. آیا نسبت به رقیبانتان کالا را زودتر به دست مشتری می رسانید؟
  2. آیا قیمتهای شما نسبت به رقیبان بهتر است؟
  3. آیا کیفیت محصولات شما بهتر است؟
  4. آیا به بسته بندی محصولات اهمیت می دهید؟
  5. آیا گارانتی بهتری ارائه می دهید؟
  6. خودتان را به جای خریدار بگذارید؟

اگر خودتان بخواهید از سایتی خرید کنید چه ویژگی هایی برای شما مهم خواهد بود؟ قیمت یا کیفیت؟ سرعت ارسال کالا؟ گارانتی کالا؟ بسته بندی؟

گرافیک سایت شما در چه وضعیتی می باشد؟

گرافیک سایت می تواند نقش مهمی را در موفقیت کسب و کار اینترنتی شما داشته باشد. گرافیک سایت هرچقدر ساده تر باشد حرفه ای تر به نظر می رسد. برخی از سایتهایی را دیدم که ظاهر بسیار زیبایی دارند. اسلایدشوهای تمام صفحه دارند و مثلا وقتی نشانه گر موس را بر روی قسمتهای خاصی از سایت می بریم اتفاقات عجیبی می افتد! دوستان تجربه ثابت کرده که هرچقدر سایت افکتهای کمتری داشته باشد درصد جذب بالاتری خواهد داشت. شاید سایتهایی که خیلی بر روی گرافیک تمرکز می کنند و از افکتهای خاصی استفاده می کنند در نگاه اولیه زیبا به نظر برسند اما سایت شما زمانی می تواند فروش ایجاد کند که بتواند یک رابطه مداوم و پایداری را با بازدیدکننده برقرار کند.

 

این رابطه مستمر و پایدار نیازمند زمان می باشد. شما نباید انتظار داشته باشید کسانی که برای اولین بار وارد سایت شما می شوند از سایت شما خرید کنند. بازدیدکنندگان زمانی جرات پیدا می کنند از سایت شما خرید کنند که مدتی با سایت شما آشنا باشند و احساس راحتی و اعتماد در سایت شما داشته باشند. اما رابطه این قضیه با گرافیک در چیست؟

 

بیشتر بخوانید: برای ابزارهای بازاریابی اینترنتی خود، استراتژی دارید؟

گفتیم برای اینکه بازدیدکننده بخواهد از سایت شما خرید کند باید مدتی با سایت شما ارتباط داشته باشد ، چندین بار به سایت شما سر بزند تا از سایت شما خرید کند. حالا زمانیکه گرافیک سایت شما خیلی پیچیده و رنگی باشد بازدیدکننده بعد از چندبار مراجعه به سایت شما ، از گرافیک سایت خسته می شود و احساس راحتی کمتری می کند ، در نتیجه کم کم از سایت شما فاصله می گیرد.

اما اگر سایت شما یک گرافیک ساده ، خلوت و حرفه ای را داشته باشد ، بازدیدکننده هیچ وقت از ظاهر سایت شما خسته نمی شود آن احساس راحتی که دربارش صحبت کردیم از بین نمی رود و در نتیجه نه تنها از سایت شما فاصله نمی گیرد، بلکه رابطه خودش را با سایت شما قوی تر می کند و احتمال اینکه از سایت شما خرید کند به شدت افزایش پیدا می کند.نکته :‌ منظور از گرافیک ساده این نیست که گرافیک سایت شما زیبا نباشد! زیبایی در سادگی می باشد. اگر نگاهی به ۱۰۰ سایت برتر دنیا بندازید خواهید دید که گرافیک های بسیار ساده ای دارند و از تعداد رنگهای بسیار کمی استفاده می کنند.

فرض کنید دیوار اتاق خواب خودتان را به رنگ آبی آسمانی در می آورید. در نگاه اولیه بسیار زیباست اما پس از چندین ماه دیگر تکرای و خسته کننده می شود. حالا در نظر داشته باشید دیوار اتاق خواب شما به رنگ سفید باشد. در نگاه اولیه شاید جذابیت دیواری که رنگ آبی آسمانی دارد نداشته باشد اما هیچ وقت هم شما را خسته نمی کند.

خریدهای اینترنتی معمولا در بازه های زمانی بلند مدت انجام می شود ، پس ظاهر سایت شما هم باید به گونه ای باشد تا در بلند مدت بتواند کاربران را جذب کند.

محصول و خدمات شما چه سودی برای خریدار خواهد داشت

محصولات شما باید یک سود و حس خوب را در خریدار ایجاد کند. باید در سایتتان به این موضوع اشاره داشته باشید که محصول شما چه منفعتی را برای خریدار در بر خواهد داشت. باید به این نکته اشاره داشته باشید که بازدیدکننده چه منفعتی را به دست خواهد آورد اگر از سایت شما خرید کند. ممکن است محصولات شما را سایتهای دیگری هم برای فروش داشته باشند. در اینجاست که شما باید به برتری های خود نسبت به رقبا اشاره کنید.

صحبت پایانی

سایتهای زیادی آمدند و رفتند، تنها برخی از آنها موفق شدند درآمدهای خوبی را بدست بیاورند و هر روز وسعت خود را در بازار بیشتر کردند. به بخشهایی از بازار وارد شوید که در اینترنت ضعیف کار کردند. اگر مدیر یک سایت و کسب و کار اینترنتی هستید، از همین الان وجه تمایزهای خود را شناسایی کنید و در سایتتان به آنها اشاره کند. اگر هم وجه تمایزی ندارید . حتما تلاش کنید تا وجه تمایزهایی را ایجاد کنید. اگر هم اول راه هستید و می خواهید یک کسب و کار آنلاین راه اندازی کنید حتما وجه تمایزهایی را در تفکرات خود داشته باشید تا زمانی که کسب و کار خانگی یا آنلاین خود را راه اندازی کردید با مشکل فروش پایین مواجه نشوید.

موفق و پیروز باشید